mandag 12. oktober 2009

Jobber med stress.

I dag var jeg i tunnelen igjen og det gikk mye bedre i dag enn sist gang. Jeg tok ut Felix av bilen mens de andre hadde fellestrening. Det gikk greit. Han bjeffet da det var tre hunder som røk sammen, men da gikk jeg bort mot bilen. Med en gang han tok kontakt med meg igjen gikk vi mot de andre hundene igjen. Denne metoden ser ut til å fungere godt. La ham ned ved siden av Tessa og det gikk også fint selv om det var hunder som gikk forbi. Etter en pause klikket jeg for at Felix greide å se på en annen hannhund uten å lage lyd, mens Linda gjorde det samme med en springer hanne. Det var også en suksess. Det som viste seg å fungere best var når jeg la godbiter foran ham mens han lå og sa vær så god etter at han hadde ligget rolig noen sekund. Vaffel var tingen (takk til Kjell Rune for rådet).
  • Fri ved fot. Etter at de andre hadde dratt hadde jeg en økt med Felix der han var alene ute. Jeg måtte jobbe veldig fokusert og jeg var sliten i hodet etter økten. Tisseflekker funker som belønning, men jeg valgte å bruke de som en jackpot en gang i blant så han ikke skal bli for fokusert på å bestandig lukte på tisseflekker som belønning. Etter kort stund var Felix sitt fokus på meg og jeg hadde en kort, intens økt med fri ved foten der jeg fikk inn mange klikk.
  • Rydde leker. Jobber fortsatt med at han skal plukke opp leker hjemme. Han er nå bevisst på at leken skal legges ned i kassen. Økten varte ikke så lenge, men han plukket opp leken mange ganger. Jeg løftet den bare ut av kassen og han plukket den opp og la den i boksen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar