lørdag 26. september 2009

Brainstorm på en lørdagskveld.

Har blitt lite lydighetstrening de siste dagene så jeg tok det igjen i dag.

  • Var først observatør på hverdagslydighetskurset til Tone og Linn. Felix ble brukt som demo-hund av Linn, for å vise hvordan vi trener på at hundene ikke skal bry seg om forstyrrelser. Tone gikk rundt dem og var forstyrrelse med merkelige lyder, klapping osv. Ser at han klarer ikke å sitte lenge uten belønning før han blir frustrert, så Linn måtte klikke og belønne ofte. Annenhvert sekund sån omtrent.

Hjemme på stua. Flyttet unna bord og trente på gulvet inne. MORSOM økt.

  • Stå. Holde posisjonen mens jeg går rundt ham. Gikk hver gang opp slik at jeg belønnet med ham på min venstre side før jeg gikk en ny runde. Gikk og sa tullekommandoer. Han var knallflink. Sto som et fjell.
  • Stå under marsj. Siden jeg ikke har all verdens gulvplass kunne jeg ikke gå så langt fra ham. Isteden snudde jeg og sto en stund i ro før jeg gikk tilbake til ham. Da jeg gikk opp på siden feilet han. Jeg brukte DZ med draleike så jeg feilet og kjørte øvelsen på nytt. Han skjerpet seg ekstra neste gang og jeg ventet 7-10 sekund med å si sitt på de neste repetisjonene. Ingen problem.
  • Ligg. Gikk rundt ham, fra ham, over ham.... Kjørte mange repetisjoner der jeg gikk to skritt bak ham og belønnet ham når jeg kom opp på siden, så gikk jeg fram og tilbake og belønnet ved siden hans igjen. Målet med dette var at han ikke skal bli så fristet til å sette seg opp når jeg kommer opp i "utgangsstilling-posisjon". Sa også tullekommandoer hver gang jeg sto på siden hans. Blipp, blopp, pølse osv var noen av kommandoene. Til slutt sa jeg "sitt" da jeg sto ved siden hans. Denne har jeg trent maaaasse stimuluskontroll på så han reagerte momentant. Belønnet med drakamp og julekveld. KUUULT. Lå heeelt stille helt til kommandoen kom. Økten varte vel i 3-4 minutt.

1 kommentar: