tirsdag 1. september 2009

Det er i motbakke det går oppover...

I går hadde jeg en skrekkopplevelse oppe ved hundeklubben. Tone og jeg hadde Marta og Felix løs da en bil kom kjørende mot hytta, snudde og kjørte igjen. Felix tok på seg jobben med å passe området og fòr etter bilen. Sjåføren var ikke av den tålmodige typen så han ruset og tutet og prøvde å kjøre fra Felix. Felix på sin side hoppet foran bilen og jeg var helt fra meg. Da de nådde hovedveien ga han seg endelig og kom tilbake. Etter sjokket var jeg helt på gråten og ringte til Linda på vei hjem. Hun hadde heldigvis mange råd å komme med og foreslo at vi skulle sette inn tiltak i dag. Som sagt så gjort.

  • Jobbet først med at Felix skulle klare å se på Lukas. Felix har fått for seg at han skal kjefte på ham og Linda kom med en strålende ide. Hun holdt i båndet til Felix mens jeg belønnet ham bare for å se på Lukas uten å hisse seg opp. Om Felix bjeffet sa jeg "stopp". Om han ikke sluttet gikk jeg bare fra ham og gjemte meg bak hytta. DETTE var nytt. Å herreguuud hvor var mammaen blitt av? Da han ble stille gikk jeg tilbake og belønnet en overlykkelig Felix. Repeterte dette flere ganger. Etter hvert gikk det mer og mer inn hva ordet "stopp" betydde og han kunne finne på å ta seg i å bjeffe.
  • Gjeting av bil. Svein Tore var sjåfør og skulle være den forstyrrende bilen som kjørte på samme sted som bilen i går. Linda holdt båndet og jeg belønnet for at Felix kom til meg. Det gikk veldig bra helt til gjetingen tok overhånd og jeg kjente igjen det stive blikket han får når han vil "ta den frekke bilen som kjører uten hans tillatelse ;)". Konsekvensen var at jeg sprang over en haug og ble borte. Etter forgjeves gjeting av bil (Linda holdt ham jo i bånd) kom han på at noe manglet! MAMMA VAR BLITT BORTE IGJEN!! Bilen var glemt for her var det viktigere å finne meg. Da jeg ble tryllet frem igjen belønnet jeg masse mens Svein Tore kjørte forbi igjen og denne gangen var det ingen utfall mot bilen. Hipp hurra, så avsluttet vi med den :)

Takk til Linda for fantastisk hjelp i dag, Linn for mange råd og Svein Tore som kjørte!!! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar