torsdag 17. desember 2009

Hvordan utfordre en aussie?

Til bursdagen min fikk jeg en bok om aussien av Linn så nå har jeg lest om mitt lille gale dyr.

Felix har vært syk i magen (mye romling og kastet opp) så nå kan jeg endelig begynne å trene igjen, men gir ikke godbiter da. For å få magen frisk fikk han en kur i et par dager:
  • Kokt ris (kokt lenge).
  • Epleskall oppkuttet i små biter eller raspet
  • Fiskeboller og litt ren fisk.

Alt ble blandet sammen og han spiste det faktisk opp. I tillegg brukte jeg ID-våtfor som jeg fikk med Linda. Det var også beroligende på magen hans. Til vanlig får han Vom og hundemat som av og til blir kompensert med Hills tørrfor.

Men tilbake til boken. Det sto at aussien lett kunne kjede seg under repetisjon-trening og der har jo jeg trent sitt dekk og stå i det uendelige. Så i dag gjorde jeg en SKIKKELIG vri (etter samtale med Linn).

La ut en del tinger på marken; Akebrett, en plastplate, kjegle, en pappkasse og en plastkasse. Så var det jobben min da: VÆRE UFORUTSIGBAR. Brukte DZ med drakampleke og frisbe.

Brukte dirigering mellom plastplaten og kjeglen og kommanderte stå ved hver av dem. Kommanderte også sitt og ligg ved platen. Kommanderte hopp over kassene og akebrettet fra forskjellige vinkler. Lot ham av og til ligge igjen, mens jeg sprang fra ham osv.

Felix DIGGET det. Han logret og hoppet rundt meg av glede. Nå ligger han rett ut på gulvet og sover. Det er et godt tegn. Var også imponert over leken hans i dag. Han kaster seg på lekene og hopper like høyt som hodet mitt for å fange frisbeen i luften. Best å være kreativ oftere. Det gjør jo også at han blir vant til å gjøre flere ting før han får leken, noe som kan være praktisk når han skal i ringen. :)

3 kommentarer:

  1. Så kult! Frida vil også være med på kreativ trening!

    Linn og Frida

    SvarSlett
  2. Så moro det hørtes ut :)
    Kan gjerne slenge meg med jeg også, ja :D
    Gratulerer med dagen som var da, og god bedring til magen til Felix :)

    SvarSlett
  3. :) Bare å komme!!! :) Skal sette opp spennende utfordringer til dere! :)

    SvarSlett