mandag 28. desember 2009

Snørekjøring

All julehandelen og julestresset før jul har gjort at Felix har blitt inmari god til å sitte i bur på rundttur i byen. Blitt lite kreativ trening, men jeg har jo gått på turer og lekt med ham på marken. MEN det er ikke nok for en fyr som Felix. Aussie-gutten min trenger action og å bruke hodet.

Julaften gikk fint. Felix ble satt i grind inne og fikk kose seg med å pakke opp gaver og rive i stykker pappesker og julepapir. Ville ikke ha ham løs inne, for han har en tendens til å være litt for nysgjerrig på katten. Kattepusen til mamma er en gammel dame på 11 år og ikke videre interessert i lek med en hund som logrer, bjeffer og hopper foran henne. Hehe. Forståelig.

Men overskriften i dag er snørekjøring og nå skal jeg fortelle fremgangsmåten min.

Felix er som kjent en gjeterhund og i fjor gikk jeg på ski og han bjeffet i to timer i strekk på skia mine. Han skulle bite i skia og selv om han var løs var skia og skistavene det eneste han greide å fokusere på. I går var jeg ikke videre interessert i en gjentakelse, så jeg tenkte ut en annen strategi.
  • Jeg begynte med å kaste frolic-biter langt av gårde, slik at han trakk frem mot bitene og glemte skia.
  • Jeg tok ikke med meg skistaver, siden de kan trigge gjetingen enda mer.
  • Jeg skrøt av ham når selen strammet seg.
  • Jeg tok ham med til spennende skispor hvor det hadde gått andre hunder. Det førte til at han ville snuse seg fremover og ble lite opptatt av meg.
  • Jeg gikk ikke samme vei tilbake, men heller en runde, slik at han hele tiden kjente nye lukter.
  • Om han stoppet opp og ville fokusere på skiene sto jeg helt i ro. Da begynte han snart og kjede seg. Jeg ga han ikke mulighet til å kjefte på skiene slik at gjeterinstinktet ble trigget. Med en gang han trakk fremover igjen skrøt jeg av ham.

I dag var jeg på et nytt sted og Felix ble helt vill da han skulle ut og trekke. I dag sprang han av gårde i gallopp og de eneste gangene han gav lyd var om jeg hadde falt, eller gikk sakte pga dyp snø. Da sa han " kom igjen di håpløse dame, du kan ikkje ligge der når vi ska springe" samtidig som han kastet seg frem i trekkselen. Hihi. Morsom fyr.

Felix ligger rett ut nå og er sliten etter turen. Utrolig morsomt at han liker å være på skitur!!! :) Dette skal jeg helt klart gjøre mer. I morgen skal Pia og Wilma være med også! Skal bli spennende å se hvordan han reagerer når det er med en annen hund. Nå er spørsmålet hvordan jeg skal lære han f.eks høyre og venstre... Spørs om jeg å øve litt mer på dirigering til høyre og venstre og legge på kommandoer. Når han skal springe fremover må jeg også ha på en kommando, men den har jeg tenkt å legge på mens han drar skikkelig.

God jul og godt nytt år alle sammen!!! :)

1 kommentar:

  1. Heia :)
    Jeg prøvde med å stå rolig og alt, men neida..
    Men skal se hva jeg får til..
    prøve litt mer.
    Hun var ikke sånn igår da vi var ute og hun trekte kjelke nemlig, det gikk bare sååå bra :)

    Hadde hun fått lov, så hadde nok hun bjeffet i evigheten og forbi også :P
    hehe...

    Hils så masse til Pia og Wilma imorgen da.
    Vi kommer på trening igjen på nyåret.
    Ingrid skal vel bort, men jeg tror jeg skal klare å komme meg innover ;)
    Si ifra om du vet av noen ledige leiligheter i Molde hvor det er lov med hund forresten ;)

    SvarSlett