mandag 9. november 2009

Maria Hagstrøm-kurset ga meg mange aha-opplevelser.

Maria Hagström er kjent for å nå helt i toppen både i lydighet og bruks. Hun har 3 working kelpier, to som hun konkurrerer aktivt med. Den yngste hunden hennes på 3 år konkurrere hun med i eliteklasser i bruks og lydighet. Hun har også vært verdensmester i lydighet. En veldig dyktig dame, som serverte et utrolig bra kurs (www.skogsborg.net) . Vi kommer til å delta på 2 helgesamlinger til og følge de 7 deltakernes fremgang. Marianne (instruktøren min fra elitegruppen) er en av deltakerne.

Det er fortsatt mye som må fordøyes under kurset, men noe har jeg tenkt å ta tak i med en gang.
  • Trene på at Felix skal være rolig før han får belønning med lek
  • Kjapt grep på leken
  • Avbryte alt som er dårlig med ordet "oi". Her er det jo selvfølgelig en forutsetning at hunden har hatt en god grunninnlæring og at man legger opp til mest mulig mestring. Et godt eksempel med en grunnferdighet som er av variabel kvalitet med oss er utgangsstilling. Jeg har latt ham komme inn for å så korrigere seg selv. Dette skal jeg få bort. Avbryte med en gang og ta den på nytt. Ikke slippe gjennom flere halvgode utg.stillinger, eller fri ved foten-øvelser hvor han ser bort.
  • Tenke på "attityden" til hunden. Hvordan vil jeg at han skal se ut i de forskjellige øvelsene? Hvor høyt stress osv.
  • Sitt, dekk og stå med "låste" bakben.
  • Gå raskere frem i bli-øvelsene. Avbryte om han flytter på en fot e.l.
  • Belønne med forskjellige plasseringer som vil hjelpe videre trening.

Hva har vi begynt å bruke?

  • Belønner kun perfekte utgangsstillinger
  • Belønner fri ved foten når han går et strekke der han har full kontakt
  • Belønne med lek rett utenfor buret i tunnelen, slik at jeg får fokus med en gang.
  • Sitt/dekk. Har endelig fått bort at han løfter rumpen.
  • Sitt fra stå. Låste bakben. Fokuserer på at labbene ikke forflytter seg. Har ikke sett noe på dette før, men til min store glede så ser det ut til at de fleste av sittene hans er knallbra. :) Noe må vi da få gratis også :)

Kurset i helgen var virkelig en motivasjonskilde. Kjekt å se alle de erfarne kursdeltakerne trene. Marianne og Kamp var kjempeflinke! I helgen var jeg også på besøk med Linda, oppdretteren til Felix. Der fikk Felix leke med moren sin og søsteren. Det gikk kjempebra. Tiril og Felix fant tonen med en gang. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar