søndag 17. mai 2009

Nedturer og oppturer. 17. mai

I går begynte dagen med at Felix sprang bjeffende og løpende rundt på gården uten å ense innkallingen min... Etter dette tok jeg ham i langline, men da fant han ut at han skulle jage fugler. Han sprang ut i rasende fart to ganger og slet 2 halsbånd, ga meg brannsår over 4 fingre og en blå tommel med blemmer på. Da fant jeg det sterkeste halsbåndet jeg hadde og batt langlinen i en stolpe og da holdt det endelig. Da jeg skulle trene så gikk det fint helt til han fant ut at han skulle jage fugler igjen. Da ble jeg så oppgitt at vi bare gikk inn i huset og jeg sov litt middag for å bli i bedre humør.

Senere på dagen fikk jeg derimot en super økt med Felix. Hadde venninna mi som tilskuer så vi måtte vise litt hva vi kunne. Vi viste fortløpende de forskjellige øvelsene.

  • Stå under marsj (går fra ca 4-6 steg og løper tilbake for å gi belønning).
  • Innkalling fra sitt
  • Ligg og bli
  • Stå ved kjegle
  • Fri ved fot.

I dag, søndag, har vi også hatt litt trening.

  • Ruten. Brukte musematten igjen. La på kommandoen "stå" da han var kommet ut dit. Neste steg blir å legge på en ligg-kommando. Går dette bra så ser jeg ikke bort fra at jeg øver på at han skal ligge i ruten mens jeg går ut mot ruta, vinkler før ruta og går tilbake mot startpunktet (som i klasse 3) og roper inn Felix til fri v/fot. Jeg må også trene på at han skal løpe 20-25 meter ut. Avstanden er ikke mer enn 15 meter nå.
  • Tok bort musematten etter 4 klikk. Og da skjedde det noe helt uventet. Mens jeg gikk for å legge fra meg musematten så kom pappa og ville kaste frisbe med Felix. Siden pappa var litt "treig" med å kaste frisbe'en tok Felix det som et signal på å TRENE. Joda. Han snudde seg, så kjeglene og før jeg rakk å tenke så sto Felix midt i ruten og tilbydde en nydelig stå for pappa. Forfjamset lette jeg etter klikkeren, men den var selvfølgelig ikke å finne. Isteden ble det klapping i hender, frisbee-kasting og drakamp. Hehe Alt på en gang! For en KUL hund jeg har.

    Felix lærer seg ruta! from Irene Lie on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar