mandag 16. mars 2009

Trening søndag.

Trening søndag.
Nå har Felix virkelig kommet i puberteten. Han har begynt å se på andre hunder med nye øyne. Derfor ble det en trening som var deretter. Jeg jobber med stress på alle arenaer. Hvordan gjorde vi det?

  • Vi var i stallen i går og Felix begynte å bjeffe da jeg åpnet bagasjerommet. Lukket bagasjerommet og ventet til han var stille. Åpnet på nytt og han bjeffet, lukket så igjen. Fortsatte slik til han var helt stille. Så var det å åpne buret. Åpnet det, og da han skulle ta fart og springe ut lukket jeg det igjen. Fortsatte slik til han satt i ro. Ventet på kontakt og sa så vær så god. Målet er at han skal sitte helt rolig og vente til båndet er på. Så vær så god, og ny kontakt når han er ute. Gikk rimelig greit i stallen. Han satt og så på meg og brydde seg ikke om hestene. Hver gang han rykket og ville spurte bort til noe spennende gikk jeg bakover (bort fra det han ville til) og gikk framover igjen med en gang han så på meg. Målet der er at han skal ta kontakt og få vær så god, så jeg slipper at han rykker seg fremover til det han har lyst å snuse på. Viktig at han venner seg til å ikke alltid få lov bort til det han har lyst til også.
  • Trening på kunstgressbane. Begynte ved buret. Da han satt fint og da jeg fikk festet båndet fikk han vær så god. De andre hundene var allerede gått ned til banen. Dette var et nytt sted for ham og han rykket igjen ut i båndet med voldsom styrke. Samme prosedyre som over. Jeg brukte vel omtrent en halv time på 100 meter. Gikk bakover hver gang han rykket seg frem og gikk fram i det øyeblikket han tok kontakt. Klikket og belønnet med godbit for hver gang han så på meg. Da vi endelig var nede på banen var Felix fortsatt veldig stresset. Bjeffet en del og snuste der løpetispen hadde gått(markerte også). Fikk hilse på Frida som belønning da vi endelig kom oss frem. Så var det å sitte og se på de andre. Han satt og så på de andre hundene, og da klikket og belønnet jeg for at han satt. Måtte senke kriteriene så langt som mulig. Så da ble det for å klare å sitte i ro og bare se. Han satt og skalv av iver, men han greide jo å sitte. Kunne komme med plutselige eksplosive rykk mot hundene innimellom. Drakampene fungerte til en viss grad. Etter å ha sittet der i 1,5 timer så tok han endelig kontakt. Trente å gå ved fot og belønnet med drakamp, men han kunne finne på å stoppe midt i kampen for å se etter hunder som sprang.


Etter treningen var både jeg og hunden veldig slitne. Da vi kom hjem måtte vi bruke lang tid på å komme oss fra bilen og opp til plenen. Da vi endelig kom oss inn så roet han seg og han var veldig opptatt av meg. Ville ligge i fanget, ved bena mine og tok mer kontakt enn han pleier.


Da er spørsmålet: Kan man bruke det å lukte på løpetisper som belønning? Skal jeg unngå slike stressende situasjoner når han er i denne perioden? Jeg vil gjerne jobbe med det, for jeg ser at han er en helt annen hund her hjemme, med kjente hunder og i tunnelen. Det er vel viktig å jobbe med stresset i nye situasjoner også? Hadde samme tendensene på siste valpeshow også, men da var det vanskelig å ta tak i det (midt blant mange hunder). Vurderer og ikke stille ham når det er så utfordrende for ham i denne perioden av livet?

2 kommentarer:

  1. Premacks prinsipp: en adferd med høy sannsynlighet (f.eks snuse på løpetisper) kan brukes til å forsterke en adferd med lavere sansynlighet ( f.eks gå fri ved foten) Ved å bruke forstyrrelser som belønning vil du kunne få en mye større kontroll på hunden enn om du hele tiden må forhindre den i å få fatt i belønningene selv. Dette er en avansert form for DZ som er veldig effektiv!

    SvarSlett
  2. Så spennende. Jeg vil gjerne prøve ut den, men det får vente til han blir litt roligere... :) Det må jo også gjøres på riktig måte, så han skjønner sammenhengen :) Trenger nok litt hjelp hvis jeg skal prøve ut den.

    SvarSlett