torsdag 22. oktober 2009

Gjennombrudd.

Endelig har jobbingen min med stress begynt å gi resultater og i dag ble jeg faktisk helt satt ut på trening i tunnelen.
Fremgangsmåte i dag:

1.Parkerte ca 50 meter unna de andre hundene

2. Begynte med å belønne for ligg i buret

3.Tok ham ut i sele og lot ham snuse i 2 minutt

4.Belønnet for frivillig kontakt

5.Satt meg ned utenfor bilen og belønnet for ligg. Brukte kommandoen "legg seg" som betyr en avslappet dekk (i motsetning til "ligg"-kommandoen der han skal ligge riktig).

6.Lineføring ved fot. Trente lineføring og belønnet etter 2-5 steg. DZ Brukte leke/godbit. Gikk ikke i kamp med ham på leken, men hadde en liten lek der han fikk leken og jeg prøvde å ta leken fra ham.

7.Avslappning utenfor bilen igjen mens annen hund gikk forbi

8.Inn i bilen.

9.Samme prosedyre som 2, 3, 4 og 5

10.Trente stå under baklengs marsj. Nydelige og raske ståer.

11.Ligg. Hoppet og spratt rundt ham mens han holdt liggen. Superbra. La til og med fra meg båndet.

12.Avslapping med godbiter og kos

13.Belønnet for ligg inne i buret og avsluttet.

Denne oppskriften var særdeles effektiv. Han peset ikke i det hele tatt(!!!!!!!!) og var helt stille(!!!!!!!!!) utenom 2 små bjeff (men de er allerede glemt). HVA SKJER? FANTASTISK trening. Beste treningen jeg har hatt NOEN gang i nærheten av andre hunder. Kommer til å kjøre samme prosedyre neste gang før jeg gradvis kommer til å nærme meg de andre hundene. :) Avsluttet dagen med en herlig tur under stjerneklar himmel (så 2 stjerneskudd og håper å få oppfylt 2 ønsker).

1 kommentar: