søndag 11. oktober 2009

Her skal det ryddes...

De to siste dagene har jeg vært medinstruktør ved Romsdal Hundeklubb. Utrolig kjekt. :) Har bestemt meg for å kun fokusere på selvkontroll og regulering av stress fremover. Legger fra meg drakamp-leken for en periode og belønner med godbiter isteden. Det betyr jeg må legge fra meg fartsøvelsene for en periode. Derfor: Fokus på lineføring /fri ved foten, vendinger, holdter, bli øvelser og at Felix skal klare å se at andre hunder springer. Hjemme så koser vi oss derimot med sprøe påfunn.
  • Lærte Felix og putte en av lekene sine opp i en plastkasse. Først klikket jeg for at han gikk oppi kassen og var komfortabel med den. Så kastet jeg leken hans bortover gulvet. Han hentet den frivillig og som jeg ventet tok han den med tilbake til kassen. Klikket og han slapp da leken opp i kassen under klikket. Etter hvert ble han mer og mer bevvist på dette. Om han glemte å ta med seg leken snudde jeg bare blikket mitt mot leken og ventet. Han ble veldig god på dette. Så valgte jeg å ta bort leken han hadde brukt og se om han ville hente en av de andre lekene jeg hadde lagt på gulvet. Det syns han var litt vanskelig. Istedet fant han en sokk, men den slapp han igjen veldig fort og jeg var desverre for sen på klikker-avtrekkeren. Målet med dette er at han skal rydde opp leker som jeg legger utover gulvet. Blir som et mini-feltsøk. :)

Har en del shapingøkter for tiden. Ser at han er lite bevisst på at han har fire ben og om jeg klikker for hver eneste bevegelse han gjør med en av labbene så tar det lang tid å finne ut hva i all verden det er som får meg til å klikke. Dette vil jeg trene mer på fremover. Har også egne økter der han får være kreativ selv. Da har han maaaange forslag f.eks; rygge, slå på TVn, tråkke på forskjellige ting, klatre opp på kassene sine, ta snuten borti ting i rommet, sitt, ligg, stå, gi labb o.l

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar