onsdag 28. oktober 2009

Apport og kjegla.

Vi trener videre. Kjøpte meg en kjegle i dag. Den er litt for stor, men butikken hadde ikke mindre så det får duge til jeg finner noen som er mindre.
  • Kjegla med stå. Bruker kommandoen "ja" når Felix skal til kjegla. Det var som å fyre opp en rakett. Farten var ubeskrivelig. Han spurtet ut og hoppet 180 grader rundt da jeg kommanderte stå. Ikke det at kommandoen er så viktig. Han gjør det helt automatisk om jeg ikke sier noe. Like rask fart tilbake til meg. Belønnet med kong den gangen her. Tok 6 repetisjoner og farten var like bra hver gang. Siden jeg akkurat har lagt på kommandoen ble han litt usikker et par ganger fra utgangsstillingen og låste seg et par sekunder før han sprang ut. Regner med at dette blir bedre etter hvert som han blir sikker på at "ja" betyr ut til kjegla. Om jeg sier det når han er på vei ut blir han usikker så det er bedre å si det fra starten av.
  • Apporten. Pappaen min var medhjelper i dag, og han gjorde så godt han kunne. Først tok jeg noen frivillige utgangsstillinger før jeg ga ham apporten foran meg. Felix kom inn i utgangsstilling, men de første par gangene tok det litt tid før han satt seg. Neste steg var at pappa skulle gi ham apporten fra noen meter unna. Felix var ekstremt giret på apporten og kom inn i utgangsstilling med den. Han slipper også fint på kommandoen "slipp". Når han blir litt for giret flytter han litt på apporten i munnen, men det skal jeg trene av ham inne. Første gang jeg har sett det så jeg er ikke så bekymret.
  • Stå/dekk. Denne har jeg trent på en del i det siste. Frivillig økt først. Det gikk supert. La på kommandoen stå og ligg. Ligg har jeg trent mye med stimuluskontroll så den feilet han ikke på i det hele tatt. Når han reiser seg sier jeg kommandoen når han akkurat har reist seg. Planen min er at han skal lære avstandskommando for klasse 3/elite med en gang.

Det er morsomt å trene for tiden. Jeg har nok litt for mange baller i luften og må sette opp en skikkelig treningsplan. Prøver å finne noe utfordrende hver gang jeg trener slik at både Felix og jeg får litt utfordring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar