torsdag 8. oktober 2009

Øvelser og tilbake til skratch.

I dag var vi ute og besøkte en hest og trente på ei ridebane. Hadde på Felix langline og ei som heter Linda holdt matskålen som jeg brukte til DZ.
  • Stå under marsj. Begynte med at han tok en frivillig stå foran meg, gikk inntil ham og kommanderte sitt. Den er skikkelig sikker siden jeg har kjørt så mye stimuluskontroll på denne (at han ikke setter seg uten å ha fått kommandoen). Problemet her var at da jeg skulle sette på den siste delen med fri ved foten så var det vanskelig for ham å holde fokuset på meg. Fri ved foten og kontakten blir jeg aaaldri ferdig med. Jeg skal jobbe videre med denne.
  • Innkalling fra sitt. Han sitter som et fjell, og farten inn er fantastisk, men i dag hadde han fått tilbake stemplingen. Kommer til å trene på innkallingen fra ganske nærme nå fremover. Da hopper han ikke opp på meg før han kommer i utgangsstilling. Så går jeg gradvis bort. Digger at han er så ivrig, men når han må bremse på meg så blir det vel kanskje litt i meste laget.
  • Avslapping mens hest gikk forbi. Denne var ny for ham. Trente på at han ikke skulle bry seg om hesten. Denne gikk fint. Hesten gikk helt nærme flere ganger og Felix var rolig. Et liksomspøkelse i skogen var noe helt annet.

Vi var også hos hundeklubben i dag. Vi har flyttet inn i tunnelen for vinteren. Alle skulle trene på å ta hundene ut fra bilen. Siden vi var på en "ny plass" måtte jeg gå helt tilbake i treningen. Tok ham inn i bilen igjen hver gang han bjeffet og det ble mange ganger etter hvert. Da det ikke var så mange hunder igjen fikk vi flyttet oss litt lenger unna bilen, men da var lukteflekkene utrolig interessante. Lot ham ikke snuse på tisseflekkene uten å få et vær så god først. Kriteriet mitt var at han skulle se på meg og så fikk han snuse. Litt trist når jeg må gå så mye tilbake i treningen, men dette har jeg tenkt å få til. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar