fredag 27. mars 2009

Fredagstrening. Vi prøver å variere treningen...

I dag har vi trent hjemme på gården…
  • Hopp over hinder. Står i overkant av 1 meter fra hinderet. Felix hopper over, tråkker på musematte, får klikk, så hopper han tilbake for å få godbiten eller drakamp. Tror han liker å hoppe, for dette er han ivrig på. Hinderet er en planke med et malingsspann på ene siden og en spyleveske-dunk på andre siden. Ikke så proft, men det holder for oss inntil videre... Lurer fortsatt på om dette er riktig måte å gjøre det på?? Om jeg heller skal kaste godbiten over til ham før han hopper tilbake?

  • Avstandskommando. Her festet jeg kobbelet til stolpen til tørkestativet. Jeg gikk 2-3 meter fra og kommanderte ”ligg”. Ingen problem der. Prøvde sitt og stå også, men da forsto han det ikke, så jeg innså at det var å gå alt for fort frem. La bort kommandoene og trente heller frivillig ligg på avstand mens jeg kastet godbiten litt bort fra ham ved hvert klikk. Tilbydde raskt ny ligg. Har trent så mye på ligg i det siste at han tilbyr den mest. Ser at jeg må begynne å trene mer på sitt og stå på avstand. Dro ikke i kobbelet i det hele tatt.
  • Innkalling. Ypperlig mulighet å trene innkalling når rådyrene sniker seg rundt gården vår konstant. Hver gang han tok seg en springerunde ventet jeg litt og ropte ”kom” når jeg ville at han skulle komme til meg. 100 % suksess. Både når han fant ut at en traktor som sto og gikk var litt spennende og folk som gikk.

  • Bakpartskontroll. Lenge siden jeg har trent på dette, så jeg syns det var greit med en oppfriskning. Denne gangen trente jeg ikke inntil vegg, men brukte en 4 meter lang planke og en kortere på enden, slik at det ble en nitti graders vinkel. Felix tok dette raskt. Tidligere har han rygget så fort at han har nesten sprunget bakover, men dette var ikke tilfelle i dag. Han har en tendens til å trekke for mye mot høyre med bakparten slik at han blir gående litt på skrå bak meg, noe som igjen fører til at det er lett å tråkke på bakbena. Vet ikke helt hvordan jeg skal få ham til å gå rett bak de gangene han gjør dette? Gikk greit med vinkelen. Han svingte i en bue så det ble en slakk nittigraders-sving. Målet er vel at han skal vri seg skikkelig rundt i svingen. Jeg må også være litt tydeligere når vi kommer inn i svingen bakover.

2 kommentarer:

  1. Helt topp måte å trene hinderet på, da får du tjuvtrent på tilbakehoppet til klasse 2 samtidig :)
    Hvis bakenden kommer ut bak deg når du jobber med bakpartskontroll, bør du gå litt tilbake å passe på at du får forsterket de første skrittene han tar ( hvis de er rette!) Starter du med din venstre fot når du rygger tilrettelegger du også miljøet slik at det er større sjanse for at han går rett bak.

    SvarSlett
  2. :) Da skal vi fortsette å trene hinderet slik. Skal prøve å trene som du sier på bakpartskontrollen. Kanskje lurt at noen andre står og klikker også, for det er så vanskelig å se når vi går bakover. Takk for råd! :)

    SvarSlett