mandag 16. mars 2009

Trening i tunnelen mandag.

Etter den utfordrende dagen i går, så jobbet jeg masse med stresset hans i dag.

  1. Begynte med bilen. Fikk ikke komme ut når han bjeffet. Måtte vente til jeg hadde festet båndet og sagt at det var greit at han kom ut. Så kjørte jeg rett på å trene kontakt. Var en del lyd da han kom ut. Hang seg i linen og ville bort til de andre hundene. Ville også markere, men det kommer jeg ikke til å tillate (kun om han har fått lov til å tisse). Vil jo ikke ha en hund som markerer i lydighetsringen. Måtte holde meg cirka 20 meter unna nærmeste hund for at han skulle kaste øynene på meg.
  2. Trente fokus under baklengs marsj. Pga stresset så var han utrolig intens i drakampen. Kjørte tre repetisjoner før jeg satt meg ned og fikk ham til å legge seg. Har lagt på kommandoen legg seg som jeg skal bruke for å styre stresset(bruker ligg når jeg trener grunnferdighet). Hunden til Svein Tore trente apport noen meter unna, men Felix greide faktisk å ligge i ro. Det var jeg veldig fornøyd med. Kjørte et par repetisjoner lineføring ved fot, før vi jobbet oss bort til bilen. Fikk ligge der en stund.
  3. Trente en gang til, for det meste fokus. Måtte senke kriteriene til at han fikk klikk for å ikke hoppe ut i linen. Kjørte "maskingevær-klikking" da andre hunder sprang og han greide å beherske seg. Etter hvert begynte halen å gå og jeg fikk fokus igjen. Avsluttet med en drakamp etter lineføring ved fot.
  4. Avslapping. Har vel sett mer avslappede hunder. Ser faktisk på ham når han skal til å bjeffe. Han blir helt stiv i blikket, og blir ekstremt intens. Hver gang han ble slik så snudde jeg på ham ved å rett og slett fysisk snu hunden mot meg. Ble veldig frustrert og skrek ut i fortvilelse hver gang, men fikk skryt for å legge seg igjen. Brukte ikke klikker, men måtte gi ham godbiter for å ligge i ro. Ble bedre og bedre etter hvert som vi hadde sittet der en stund, så jeg kunne vente lenger og lenger mellom hver godbit.
  5. Inn i bilen igjen. Hoppet faktisk inn selv. Da satt han kjempefint. Kunne gå litt unna bilen og han satt i ro med åpen dør uten å hoppe ut i ca 5 minutt (prøvde å snike seg litt frem med den ene foten, men var behersket).

Som du ser så blir det ikke så mange øvelser jeg får gjort før jeg får bedre fokus med andre hunder som forstyrrelser. Grunnferdighets-trening får jeg heller trene på sammen med Linn og Pia eller hjemme på gården.

2 kommentarer:

  1. Høres ut som du er inne på rett spor. Tren mye i rolige omgivelser slik at du får god flyt på adferdene, da går det lettere med forstyrrelser etterhvert.

    SvarSlett
  2. Det var godt å høre. :) Jeg skal gjøre det!

    SvarSlett