søndag 26. juli 2009

Gjeterhunden min :)

I dag tok jeg en økt på skaret sent på kvelden. Jeg tok med meg Felix bort på agility-banen i halvmørket. Det var et trettitalls sauer rundt banen, men Felix var ikke opptatt av dem. For en gjeterhund! ;) Det er herlig å trene på banen, for jeg er trygg for at han ikke løper for langt. Det er forsterkende både for Felix og meg å trene agility. Han tar håndsignalene mine og elsker at jeg jogger ved siden av ham når jeg springer for å vise ham et hinder på den andre siden av banen. Ser også at jeg kan videreføre lydighetskommandoene til agility.
  • Stå på bord. Jogget mot bordet og kommanderte hopp og stå. Jeg løp videre 5-10 meter og Felix ble stående. Moro. Sprang tilbake og belønnet ham. Flyttet seg ikke i det hele tatt.
  • Dekk fra holdt. Denne gikk supert. Tok bare siste delen uten fri ved foten først. Belønnet med drakamp.
  • Innkalling fra sitt. Denne gikk ikke i dag for han kom inn, men sprang forbi meg istedenfor å komme på plass. Fant ut at dette var litt mye å be om så jeg la fra meg denne for i dag.
  • Hinder. Denne syns han er kjekk. Fikk en fri ved foten til slutt og da kjørte jeg denne med hinder.

Jobbet videre med at han ikke skal dra seg frem når vi går fra eller til banen. Har fått mange rådmed Marianne i dag. Jeg skal jobbe videre med transportetappene. Hun foreslo at jeg kunne bruke leke mens jeg fraktet ham, håndtarget og jobbe videre med at han skal ha slakt bånd. Jeg skal jobbe videre med stresset hans og jeg skal få mer kontroll over snusingen og bjeffingen. Bruke vær så god når han tar kontakt med meg når han har kommet ut av bilen og lignende. Tusen takk, Marianne. Kjekt å få litt forsterkninger selv. :)

1 kommentar:

  1. Skulle bare mangle, det er jo det du betaler meg for!!! :)

    SvarSlett