onsdag 22. juli 2009

I dag var det tid for tiltaksplan!

Etter 2 dager med intensiv trening og en del oppbygging av stress var treningen i dag noe merkelig.
  • Gikk rett ut av bilen og opp til fellesdekk. Her gjorde jeg en feil. Stresset litt med at han skulle komme seg til de andre hundene og Felix dro seg frem i båndet. Alikevel greide han med et halvt øre å høre ligg-kommandoen min og klarte å ligge mens jeg gikk rundt ham noen ganger, sto bak ham, gikk et par meter foran, varierte å klikke alt fra 1-7 sek mellomrom og gikk over ham. Felix var ekstremt stressa og opptatt av duftene av Frida i løpetid. Ikke lett for en gutt som begynner å bli mann det der, men ligge det gjorde han da...

For å være helt ærlig så var jeg ikke så gira på å trene i dag. Jeg prøvde å spekulere i hva som kunne forårsake stresset sent i går kveld(etter treningen) og i dag. Overstimulert kanskje? Bjeffingen i bilen tok Kjell Rune seg av. Belønnet Felix for å være stille, mens jeg trente Bree. Felix har det med å bli veldig stressa når jeg går bort fra bilen så dette var super trening for ham. I tillegg sto Felix som et lys da jeg åpnet bilen etterpå og tok ham ut. KJEKT! Takk til Kjell Rune for den!

Så tok Kjell Rune ham med på banen. Det var etter dette at det gikk opp et lys for meg. Transportetappene! Det er der kjernen til stresset hans ligger og etter det har opplegg for trening surret rundt i hodet mitt. Det er nemmelig aldri snakk om å gi opp hos Irene, her er det snakk om å finne løsninger.

Monika hadde en drakamp med Felix og han var helt med på notene. Bra at han tar belønning fra andre også.

Da alle hadde dratt og Linn og jeg satt igjen var det om å gjøre hvordan jeg skulle komme meg fra bilen til banen. Her var ikke godbiter godt nok så Linn gjorde et forsøk på en måte som viste seg å fungere utmerket for kruttbomben min(har jobbet med denne før, men det er lenge siden). Om Felix drar-gå tilbake-vent til han slakker båndet-så blir belønningen at han får gå frem igjen. Brukte Frida som belønning, og det gjorde susen. Til slutt kunne jeg gå 30 meter med slakt bånn mot Frida uten at han antydet til å dra! Eneste kriteriet for at han skulle få komme fremover var slakt bånd. Gjorde også det samme da jeg kom hjem etter trening. Felix gikk rett inn og la seg! Jippi.

PLAN: Når Felix har kobbelet festet i halsbåndet skal båndet være slakt. Om jeg går på tur med andre kan jeg heller bruke sele. Selen er det greit at han drar i. Jeg skal være knallhard på dette for all fremtid. :)


2 kommentarer:

  1. Så bra at fellesdekken fungerte selv om han var stresset og så bra at du fant en løsning på transportetappene! Du er god på å være løsningsorientert! Hvem er den fine Mallevalpen sin?

    SvarSlett
  2. Jeg prøver så godt jeg kan :) Eieren heter Kjell Rune Røstberg og valpen heter Wezenhofs Bree. Import fra Sverige. Hun er virkelig skjønn. Utrolig morsom å trene med! :)

    SvarSlett